Giant Robo: Dan kada je Zemlja stala

OVA, 1992-1998, 7 epizoda

Razmišljajući o temi pogodnoj za ovaj praznički, božićno-novogodišnji opis, mnoge stvari su mi padale na pamet. Animei koje niko nije gledao, iz razloga što su ili previše stari i opskurni ili novi i bez adekvatnog prevoda. Međutim, moje iznaneđenje je bilo zastrašujuće kada sam shvatio da ne znam nikoga sa prostora bivše Jugoslavije ko je gledao možda najspektakularniji anime svih vremena.

Mitsuteru Yokoyama je bio jedan od najznačajnijih i najvoljenijih manga-autora 60-tih i 70-tih godina prošlog veka, čovek koji je započeo mnoge žanrove. Recimo, Mahoutsukai Sarii (Veštica Sali) je bila prva šođo manga, a kasnije i anime, o devojčici koja ima magične sposobnosti i pretvara se u vešticu. Yokoyama je uglavnom radio naučno-fantastične priče za decu, obrade klasika kineske književnosti kao što su Suikoden i Sangokushi i jedan je od najprominentnijih autora superherojskih mangi. Ostaje činjenica da van Dalekog istoka nikad nije dobio pažnju koju zaslužuje.

Giant Robo je naziv jedne njegove mange, ali Giant Robo iz našeg naslova ima malo drugačiju zaleđinu. Yasuhiro Imagawa, režiser serije, veliki je Yokoyamin fan (uostalom, kao i Hirohiko Araki, o čemu sam pisao prošli put). On je napravio Giant Roboa kao omaž liku i delima Yokoyame, ubacujući karaktere iz mnogih njegovih dela, kao što su Tetsujin 28-go i Babel II sei, tako da anime predstavlja kondenzaciju čitavog Yokoyaminog opusa.

Anime, koji nosi podnaslov Chikyuu ga seishi suru hi (Dan kada je Zemlja stala), rađen je kao samo-za-video (OVA) serija u 7 epizoda i pravljen je tokom 8 godina, od 1991-98, sa prilično velikim budžetom. Niti jedan jen nije bio bačen uzalud. Animacija je odlična, pogotovo za ono vreme, likovi su svi odlično dizajnirani i imaju istovremeno i retro i vanvremenski šarm, isto kao i mašine i objekti. Muzička podloga je jedna od najgrandioznijih i najambicioznijih koju ćete čuti, ne samo u animeima, nego u filmovima uopšte - u pitanju su Masamichi Amano i Varšavski simfonijski orkestar, i ovde stvarno prevazilaze sebe. Priča je komplikovana, i ovako ispričana, u 7 epizoda, izgleda donekle zbrzana, ali to nije zbog slabe veštine režisera, već zbog njegove želje da ubaci sve što se ubaciti može. Tako da su mnogi likovi uvedeni (i odvedeni) na brzinu, i gledaoci bi voleli da znaju više o njima. Drama je prepletena sa akcijom, i nema odmora od početka do kraja.

Svet bliske budućnosti. Ljudi su otkrili novi izvor energije, Šizumin pogon (Shizuma Drive). Dve moćne organizacije se bore oko sudbine Zemlje: Eksperti pravde i Velika vatra. Protagonista je dečak Daisaku Kusama koji može da upravlja najmoćnijim robotom na svetu, ostatkom jedne umrle i prevaziđene tehnologije i nalazi se na strani Eksperata. Ali, Dobro i Zlo su nerealne apstrakcije i stvarnost nije tako prosta, što će mladi Daisaku postepeno otkriti. Ako vam se ovo čini kao poznat, dosta puta viđen obrt u animeima, to je u redu, ali ne može se zameriti neoriginalnost jednom od originala. U svakom slučaju, Giant Robo podiže akciju, patos i nivo adrenalina na kvadrat u odnosu na većinu takvih animea.

Da ne bude zabune, ovo nije bila moja "preporuka". Ovo je jedno od najvećih anime dostignuća ikada i jedini razlog da ga neko ne gleda može biti odbojnost prema samom žanru (akcija, roboti, superheroji). Ovo je borba Titana i bogova sa Olimpa ispričana za moderno vreme, napravljena tako da svako može da uživa, od najmlađih do najzahtevnijih, ako je željan grandiozne, epske akcije. Bolje od ovog nećete naći.

Teks napisao ridiculus